Araçtan ateşleme sinyalini PICe vermek?

Başlatan zoptrik, 11 Aralık 2011, 20:09:29

zoptrik

Öncelikle selamlar. Kendi aracıma daha önceden ETE hocamın yardımlarıyla hazırladığım bir devre var. devre rb0 kesmesiyle devir ölçüyor. bunu simulasyonda çalıştırıyorum fakat pratikte bazı sıkıntılar var devreyi hala çalıştıramadım.

resimde Lada samaranın ateşleme ünitesi var. karburatörlü ve elektronik ateşlemeye sahip tüm araçlar şekildeki sistemi kullanıyor. solda 2 numaralı cihaz ateşleme beyni, 1 numaralı cihaz ateşleme bobini, sağdaki de distrubitör. sistem distrübitörün üzerindeki hall sensörden devir bilgisini alıp bir ucu (+) ya bağlı olan bobinin diğer bacağından tetikleme vererek bujide kullanılacak yüksek voltajı üretiyor.
şimdi benim sorum ise;
ben bobinin K (sanırım katot demek) ucundan devir bilgisi almak istiyorum. zira hall sensörden almak en mantıklısı ki ladam varken oradan almıştım fakat yeni aracımda 2 numara ile gösterilen ateşleme beyni doğrudan distrübitörün içinde. zaten şu anda kullanıdığım aracın kendi devir saati de sinyali buradan alıyor. burada sıkıntım, ben ölçü aletimin eksi ucunu akünün artısına yani bobinin artısına dokundurup artı ucunu da K ucuna dokundurduğumda +60v lara kadar çıkan değerler okuyorum. anladığım kadarıyla ateşleme beyni sadece eksi tetikleme yapmıyor artı eksi değişken tetikleme yapıyor veya bobinin indüksiyonundan kaynaklanan artı bir değer okuyorum. şimdi ben bu sinyalleri nasıl PIC e girecek hale getiririm? tam olarak doğru devri ölçebilmem için nasıl bir programlama tekniği önerirsiniz? portb.0 ı pull up yapıp inen kenarı mı ölçmem gerekir?
şimdiden teşekkür ederim.
Benim kullanmayı düşündüğüm koruma:

iyi forumlar...
DEHA; İMKANSIZDA MÜMKÜNÜ GÖREBİLMEK DEMEKTİR.GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK, MEHMETLERDEN BIRINI "FATİH" YAPAR...!

KAZIMUGUR

Buji kablolarından birinin üzerine 3-5 spir ( deneyerek bulabilirsin) kablo dola.
Pulsler için yeterlidir.
Nasıl değerlendirirsin o sana kalmış.

zoptrik

Benim asıl sıkıntım hassas ölçüm meselesi. kablonun üzerine atılan spirlerden düzenli sinyal gelir mi? denediniz mi?
teşekkürler..
DEHA; İMKANSIZDA MÜMKÜNÜ GÖREBİLMEK DEMEKTİR.GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK, MEHMETLERDEN BIRINI "FATİH" YAPAR...!

KAZIMUGUR

Ne oldu mantıksızmı geldi ?  ::)
Bizim işlerde mantık değil matematik geçerli.
Denemediğim bilmediğim şeyleri neden yazayım ?


zoptrik

yok mantıksız gelmedi. zaten lpg düğmesine de sinyal oradan geliyor motorun çalıştığını devre oradan anlıyor fakat hassas devir ölçerken nasıl sonuç verir onu sormuştum. şu anda bredbordun üzerinde 16x2 lcd li bir devre düzülü. hemen bir program yazıp deneyeyim. sonuçları bildiririm.
Peki ateşlemenin K ucundan ölçmek gerekirse bu sinyalleri PIC e uygun hale nasıl getirebiliriz?
teşekkürler.
iyi forumlar...
DEHA; İMKANSIZDA MÜMKÜNÜ GÖREBİLMEK DEMEKTİR.GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK, MEHMETLERDEN BIRINI "FATİH" YAPAR...!

KAZIMUGUR

Hassas devir !
4 zamanlı motorlarda 1 bujideki (silindir) ateşleme , devirle nasıl bir ilişki içerisinde ?

Basitce devir göstermek için yeterli.
Ateşleme kontrolü gibi işlerde yeterli değil.
Pistonun yerini tam olarak bilmek gerekir.
Bunun içinde marş tahrik dişlilerinin dişleri uygundur.
Çoğu motorda o dişlileri görecek şekilde sensor takmak için bir yer vardır , belkide kör tapalı ...

Not :
Lütfen , Türkçe yazım kurallarına uygun yazınız !
Özellikle hukuk ve teknik ile ilgili konularda ne anlatmak istediğiniz kesin anlaşılmalıdır.
Bunun için kurallara uyulması önemlidir.

zoptrik

#6
Sayın KAZIMUGUR
yardımınız için teşekkür ediyorum FAKAT hassas devir ölçmem gerekiyor çünkü ben bu devre ile LPG kesicilerini kontrol edeceğim. mesela araç sollarken aracımın LPG kesicilerinin devreden çıkmasını istemem kaza yaparım çünkü bilmem anlatabildimmi?
Bujilerin kendi kablolarından sinyal alsam bile indüksiyon bobininin stabilitesi, buji kablosunun sağlamlığı ve homojen iletkenliği, bujilerin sağlamlığı ve iletkenliği, distrübitör içindeki rotorun milinin ve dişlilerinin sağlamlığı aynı zamanda egzantrik milindeki karşılığının sağlamlığı, tevzi makarasının ve distrübitör kapağındaki karşılıklarının sağlamlığı bu sinyali etkiler doğru mu? Peki ben bu kadar şeyin etkilediği bir sisteme dışarıdan sadece sol el kuralı* ile bağdaştırdığınız spirleri attığımda bunlar katlanmayacak mı? Ben söyleyeyim katlanacak. Benim istediğim sadece BOBİNİN K BACAĞINDAN GELEN SİNYALLERİ PIC İLE OKUMAM İÇİN ARAYA KULLANMAM GEREKEN DEVRE ELEMANLARI NELERDİR? bu kadar basit ki açıkça anlattığımı düşünüyorum ilk mesajda. Ben de biliyorum sistemde gösterdiğim hall sensörden sinyal okumayı. Aracımın distrübitörünü açıp kablo çıkarmak istemiyorum. Araçların bazılarında krank sensörü yeri olduğunu da biliyorum. Krank sensörü de koyabilirim fakat onu da koymayacağım. Hala ısrar ediyorum spir falan atmak istemiyorum. Sorumun cevabını almak istiyorum. Ama yine de pratiklik kazanmak amacıyla dediğinizi deneyip buraya sonuçları koyacağım. Maksat bir şeyler öğrenmekse ne yaptığımın bir önemi yok herşey insana bir şeyler katar. Hatam varsa affola.
Tekrar teşekkürler...
iyi forumlar...

*http://tr.wikipedia.org/wiki/Sol_el_kural%C4%B1
DEHA; İMKANSIZDA MÜMKÜNÜ GÖREBİLMEK DEMEKTİR.GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK, MEHMETLERDEN BIRINI "FATİH" YAPAR...!

KAZIMUGUR

Alıntı Yap...Bujilerin kendi kablolarından sinyal alsam bile indüksiyon bobininin stabilitesi, buji kablosunun sağlamlığı ve homojen iletkenliği, bujilerin sağlamlığı ve iletkenliği, distrübitör içindeki rotorun milinin ve dişlilerinin sağlamlığı aynı zamanda egzantrik milindeki karşılığının sağlamlığı, tevzi makarasının ve distrübitör kapağındaki karşılıklarının sağlamlığı bu sinyali etkiler doğru mu?...

Bunlarda sorun olduğu halde senin araba yürüyorsa , devrinide ölçersin  ;D
İndiksiyon bobinleri doğru sürüldükleri taktirde stabildir.
Buji kablosunun iletkneliği hiç önemli değil.
Gerisini saymayacağım ...

Onu istemiyoruym bunu istemiyorum şunuda istemiyorum ama illa istiyorum...  8)

Elektronikde olsa mekanikde olsa o istediğin k ucunda , bobin+kondansatör salınımı olur.
Elektronik devren oradaki salınımları süzerken yukarıda bahsettiğin sakıncaların hiç olmayacak sanki.

Spir atmazsan sıkarım demedimki atmazsan atma bana ne.  ::)

zoptrik

Polemik yaratmayacağım. Sorumun cevabı için beklemedeyim. ETE hocam bir zaman göz atar konuya ve gerekli yorumu yapar diye düşünüyorum.
iyi forumlar...
DEHA; İMKANSIZDA MÜMKÜNÜ GÖREBİLMEK DEMEKTİR.GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK, MEHMETLERDEN BIRINI "FATİH" YAPAR...!

ete

Hiç akım pensesi gördünmü?
Bir çok kişiye göstersen bu akım ölçemez der. Çünki üzerinden akım geçen kabloyu pensenin uçları arasına aldınmı göstergede çekilen akımı okursun . Temas yok bobin yok bir şey yok yalnızca kablo pensin içinden geçiyor üstelik yaklaşık 4-5 cm lik bir daire şeklindeki uçların içinden geçiyor.
Senin işde buna benzer. Ateşleme kablosundan geçen voltaj üzerinde sardığın bir kaç spir bobini indükler ve bobin ucundan sende uygun oranda puls alırsın. Bu kaçınılmaz bir durumdur. İstemesende o pals oradan çıkar.
Hassas devir ölçmenin birinci şartı düzgün bir veri sinyalin olması gerekir.  Bu bobinden sana her devir için bir puls gelecektir. Bobinin spir sayısını pic'i tetikleyecek kadar seviye elde edinceye kadar artırabilirsin.  Hassas devir ölçmeninbir yolu gelen pulsları 1000 ms içinde saymaktır.  Hemde bölücü kullanmadan bunu yapman gerek. Aksi halde hassasiyet epeyce düştüğü gibi stabilite de kaybolmaktadır.

Dikkat etmen gereken bir konu var. O da buji kablosundan puls alıyormusun almıyormusun aldığın taktirde devride hassas bir şekilde sayarsın. Çevre elemanları bu işde bir etki yaratmazlar. Yaratırlarsa zaten devirde de aynı etki görülecektir. Dolayısıyla seni bağlamıyor bunlar.

Ete

inventor

Buji kablosundan elbette devir ölçülebilir ama şunu unutmamak gerekiyor; Buji kabloları ömürlü parçalardandır ve belli bir süre sonra izolasyon kısımlarından atlama yapmaya başlar. Bu durumda ne bobin kalır ne de devre. LPG anahtarlarının yanma nedeni de budur. Bu nedenle buji kablolarından sinyal almak doğru değil. ( bence )

Bunun yerine arkadaşın istediği yerden sinyali alma işine bakmak lazım. Doğru ya da yanlış , kolay ya da zor farketmez. Sonuçta 60 volt gelen bir yerden sinyal alamayacak mıyız? Günün birinde lazım olacaktır.

Sizin için bir düzenek hazırlayıp ekleyeyim. Deneme yapar sonucu yazarsınız.
İlmin en büyük düşmanı, sabırsızlıktır. (Şems-i Tırmizi)

ete

Ben teoride buji kablosu atlama yapmaması gerekir diye düşünürüm. Atlama yapıyorsa zaten araç doğru dürüst yürümeyecektir.
Böyle bir durum varsa elbette o kablo değiştirilir diye düşünüyorum.

60 V dan sinyal almakda her zaman tehlikeli bence direnç bir müddet sonra yanıp kısa devre olursa yine ortada pic falan kalmayacaktır.

Bir şeyi olması gerektiği gibi düşünmek her zaman faydalıdır. Yoksa onları göz ardı edersiniz. Dolayısıyla bence tehlikeli değil ama sence tehlikeli oluyor. Bu durumda  tehlike denilen şey kişiye göre değişiyor deyip kararı asıl uygulayıcı olacak olan Zoptrik versin. Neresi işine geliyorsa oradan uç alsın. Nereden alırsa alsın her konumda emniyet tedbiri almanın yolu var bence. En kolaylarından biriside varistör kullanmak olabilir.

Ete

Mucit23

Hocam o 60V bobinin EMK sından kaynaklanmıyormu?. Belki bobin uclarına Ters bir diyot atılarak bu sorun çözülebilir. Mesela UF5408 iş görebilir orada. Ben Bobinin Flayback olarak sürüldüğünü biliyorum.
Bir ulusu yok etmenin En iyi yolu o ulusun dilini yok etmektir.

www.arectron.com/

inventor

#13
Alıntı yapılan: ete - 12 Aralık 2011, 09:58:02
Ben teoride buji kablosu atlama yapmaması gerekir diye düşünürüm. Atlama yapıyorsa zaten araç doğru dürüst yürümeyecektir.
Böyle bir durum varsa elbette o kablo değiştirilir diye düşünüyorum.

60 V dan sinyal almakda her zaman tehlikeli bence direnç bir müddet sonra yanıp kısa devre olursa yine ortada pic falan kalmayacaktır.

Ete


Teoride haklısınız hocam, ipek kablo dediğimiz kabloların üretilme nedenlerinden biriside budur. İpek kablo diye bilinen kablolar bizim tabirimizle dirençli kablolardır. Belli bir dirence sahiptirler ve bu nedenle parazit yapma değerleri düşüktür. Hatırlarsanız eskiden oto teypleri parazit alıyor diye ferro nüve üzerine bobin sarardık. Bir süre sonra ipek kablolar çıktı ve parazit olayı iyice azaldı. Bu kablolardaki dirençler bir süre sonra değer değiştiriyor ve kablo parazit yaymaya başladığı gibi dış izole üzerindende sıçramalar yapıyor. Bunu en güzel şu şekilde anlarsınız; ellerinizi ıslatıp bir havlu ile kurulayın. Araba çalışırken buji kablolarından birini tutun. Rolentide çalışan bir arabanın ateşleme bobini 14000 - 18000  volt arası bir gerilim çıkarır.Normalde çarpılmamanız gerekir. Buji kabloları 30000 volt ve üzeri için tasarlanmıştır der bir çok servis manual inde. Eğer kablolarınız yıpranmışsa sizi çarpacaktır. ( Güvenli olmayan ölçüm yöntemi )

Diğer bir kontrol şekilde karanlıkta yapılıyor. Sokak lambasının olmadığı bir yerde kaputu açın. Buji kablolarının birbirine ve şaseye yaklaştığı bölgelerde mavi renkte haleler oluşuyorsa kablolarınız yine sorunludur. ( Ölçü aleit kullanmadan anlamak için )

Bu tür sorunu olan yıpranmış kablolar bol miktarda LPG kontrol kartını bozarlar. Bazen öyle kartlar geliyor ki kablodan ölçüm yapan sokette yanıklar oluşuyor. Arabanın içinden elektrik atlama sesi geliyor. Yeni aracı olanlar bu olaylarla karşılaşmamış olabilirler ancak eski araçlarda çok sık yaşanan bir sorundur.

Benim görüşüm şu; Mecbur kalmadıkça buji kablosu gibi EHT içeren kablolardan ölçüm yapılmamalı.

zoptirik,

Ben aynı durumda kalmış olsam ve illaki 60V dediğin yerden ölçüm yapacak olsam " empedans trafosu " kullanırdım. Primeri çok turlu ,sekonderi az turlu bir bobin alırdım. Ya hesap yapar ya da kolayına kaçıp bir kaç deneme ile yeterli sargıları bulurdum. 60 V AC sinyalimi ( ateşleme bilgisi sonuçta AC kabul adilir ) makul seviyelere bununla indirirdim. Üstelik tam izolasyon sağlamış olurdum.
İlmin en büyük düşmanı, sabırsızlıktır. (Şems-i Tırmizi)

pwm.c

#14
şu sitede birisi herhangibi sensör kullanmadan değişik bir devir göstergesi tasarlamış.
projeyi atmel avr ile yapmış ama devir okuma yöntemi işine yarayabilir.
alt mesajlarda çalışma prensibi hakkında ayrıntılı bilgi vermiş.
http://www.lugatek.com/forum/index.php?topic=114.0

Alıntı YapBen devrenin çalışmasını anlatayım

Dediğiniz gibi besleme gerilimini ikiye böldüm. bu da 6 - 6.5V arası bir gerilime karşılık gelir. Daha sonra S gerilimini 100 kat kırpmadım tam tersi yüz kat arttırdım. Nasıl 100 kat arttırdım? "S geriliminin kendisinden olan farkını 100 kat arttırdım." Püf nokta tam burada. Şemaya bakacak olrsanız opampın 5. pininde 100nF kapasite var. Fakat diğerinde yok. Bu da ne demek? Girişte DC sinyal var iken iki girişte de aynı gerilim olacak ve iki gerilim farkı 0V olduğundan 0 voltu 100kat arttırırsanız çıkışta yine 0V görürsünüz yani S gerilimini. Yani referans geriliminiz olan 6-6.6V gerilimi...

Fakat motorumuz çalıştığında besleme gerilimimizde ufak ufak pikler oluşmaya başlayacaktır. 100nF kapasite sayesinde opampımızın 5. pinine bu picler ulaşmayacak fakat diğer girişinde kapasite olmadığından burada bu picler görülecektir.

"S geriliminin kendisinden olan farkını 100 kat arttırdım."  Artık bu cümle bu noktada anlam kazanmaya başlıyor. Artık S referans noktasına göre minik piklerimiz var. Bu gerilimden S gerilimin farkını alıp 100 kat yükseltiyoruz ve PNP transistörümüzü sürüyoruz.

PNP transistörümüzün emiterini bu noktaya bağlamak zorundayız zira beyzine girişte pik yok iken S gerilimi gelmektedir. eğer denetleyicinin 5Voltuna bağlasaydık bu transistör sürekli iletimde kalacaktı. Böyle olmasının bir zararı R10 1K direnci sayesinde ortadan kaldırılmıştır.

Artık denetleyicimizin girişinde motor çalışmıyor iken 1 pik anlarında da 0 gelmektedir. Mikrodenetleyiciye de artık bu sinyalin frekansını ölçmek kalıyor.
_/\/\/\_ -[ı- -ı>|- -|ı|ı|ı- -ı< -||- -l[]l-

Powered by EzPortal