NiCd piller hakkında.

Başlatan F®T, 09 Aralık 2015, 21:54:55

F®T

3 adet seri bağlı nicd pilim var ve 2200ma/h lik.Bir led ışıldak devresinde kullanıcam.Bu devre emergency durumlarda kullanılacak.Şimdi pilleri sürekli şarjlı tutmamdan , bu pillerin hareket görmemesinden dolayı sülfatlaşmadan  bozulacağı kapasitelerinin düşeceği belli.Nasıl bir şarj deşarj yöntemi kullanmak gerekiyor.Yada pil ömrünü uzatabilmek için farklı bir fikir olarak ne yapabiliriz.
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

gogoce

#1
Ferit abi bir asansör firması elektrik kesilmesinde kabin içerisindeki acil aydınlatma lambasını çalıştıracak olan aküyü (12v 5Ah) sürekli şarj altında tutup her 5 saatte bir 5 sn yüke maaruz bırakıyordu . Sistem bu şekildeydi . Akünün yük testinden geçememesi sebebiyle sistem çalışmaya devam ederek kullanıcıya hata kodu ile bilgi veriyordu . Sürekli şarj - Şarj sonrası Trickle şarjı (yanlış yazmış olabilirim) yerine adamlar Şarj + Yükle test sistemi geliştirmişler

Bu da sana örnek olabilir

saygılar
Ne ukalayı affederim nede yapılan haksızlığı ...
Ya sus adam sansınlar , yada adam gibi kouş ilham alsınlar

ete

Artık yeni dönemde NiCd yerine lityum piller kullanılıyor. 3 tane NiCd yerine 1 ad 1850 kılıf (laptop pilleri) yeterli geliyor. Üstelik ne hafıza derdi var nede durduk yerde bitme derdi var.
Buna karşılık NiCd pillerin derdi çok fazla. Bu pil bir defa şarj edildimi boşalıncaya kadar deşarj edilmeli aksi halde hemen hafıza efekti devreye girer. Bi müddet sonra pilin iç direnci düşer ve bozulur. Çok kaliteli bir pil bulursan belki aşağıda açıkladığım şekilde işi kurtarabilirsin.
Dolu halde 3 adet pil 1,2 x3=3,6v gerilim verecektir. Şarj devresi maksimum 4,5v ve 500 ma akım vermeli. Piller şarj altında en fazla 200 ma akım çekmeye başlayınca şarj kesilmeli ve trickle şarj başlamalı. Bu 200 ma akımın bir kaç sn pillere verilip kesilmesi ve her bir kaç sn de bu ilin tekrarlanması şeklinde oluyor.
Yeniden şarj edilmeleri için, pil geriliminin 2,7-2,8v seviyesine düşmesi beklenmelidir. Teorik olarak bu seviyedeki pil bitmiş kabul ediliyor. Pil başına yaklaşık 0,9v hesap dilebilir.

Bütün pille çalışan aletlerimi tabiiki çevirebildiklerimi lityum pil ile çalışır hale getirdim.
Bunun için çıkma laptop pilleri kullanıyorum. Bu pillerin ya şarj devreleri bozuluyor yada içlerinden biri bozuluyor diğerleri sağlam kalıyor. Laptop tamiri ile uğraşanlar bir iki liraya satıyor bunları.
Şimdiye kadar tamamı bozuk yalnızca bir pil gördüm.
Sonuçtan o kadar memnunumki anlatmak mümkün feğil. Önceden şarjını 1-2 ay koruyamadığım el matkap ım neredeyse 10 ay hiç şarjı eksilmeden duruyor. Pil dediğin lityum gibi olmalı.
Lityum ile çalışırken dikkatli olmak gerekiyor. Uçlarını kesinlikle kısa devre edilmemeli. Bu ihtimal var ise arada mutlaka sigorta kullanılmalı. Şarj devresi kesinlikle pil başına 4,2v vermeli hatta 4,15v daha iyi. Fazlası pili anında bozuyor.
Akım şarj için kapasitenin %70 ine kadar verilebilir.
Kolay gelsin.
Ete

F®T

Ömer o şarj deşarj ile alakalı değil.Akünün yüke bindirilip voltajda çökme oluyormu olmuyormu.Akü sağlammı sorunlumu durumu içindir.O yöntemi pil sağlammı bozukmu olarak kullanabilrim.En azından kullanıcıya ikaz olması açısından.

Ete hocam lion kullanmak isterdim dediğiniz gibi pil olarak sıkıntısız bir olanak sağlıyor fakat devreyi isteyen arkadaşın elinde yüklü  miktarda nicd varmış.Devreyi liona göre yapmama rağmen bu şekilde olmasını istedi ondan dolayı nicd kullanıcam.
Pil başına 1.5 volt şarj voltajı olursa şarj kesme noktası 4.5 volt olacak.Bu noktada  şarj kesilecek.Bu emercency bir sistem olacağı için pilin sürekli şarjlı olması gerekiyor.Pil voltu 4.5 voltun altına kaydığında şarjı aktif edip 4.5 voltta kesmekmi gerekiyor.Sistem aktif olduğu zamanda pil başına 1 volt stop noktası olacak 3 volt altında sistem kapatılacak.Bu nokta uygunmu?
Devrede akım ölçme yok.Dediğiniz akımı ölçmeden voltaj seviyesine göre hareket edilirse sıkıntı olurmu?
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

Bahri Bilir

F.T bahsettiğiniz pilin şarj işlemi hakkında pek bilgi sahibi değilim ama anladığım kadarı ile siz sistem çalışırken pili şarj etmek istiyorsunuz.Bu durumda boştaki şarj akımınıza sistemin çektiği akımı ekleyip bu güçte bir enerji kaynağı ile şarj etmeniz gerekir.
Yoksa voltaj düşer şarj aktif olur ama şarj cihazının akımı sistemi beslemeye yetmediği için voldaj düşümü biraz yavaşlasada düşmeye devam eder.
"Hedeflerin bittiği tek yer, YENİ hedeflerin başlangıcıdır"

ete

Şarj esnasında çekilen akıma bakmazsanız pili dolduramazsınız. Zira pil kusa sürede 4,5V seviyesine gelir. O konumda belki 45 dakika bekler ve pile akım şarj eder. Bence hem voltaj hem şarja bakmanız gerekir. şarşa başlama 3v , şarjı kesme 4,5v ama akımda 100-200 ma dolayında olmalı.

Ete

F®T

Ete hocam gerilimi takip ettik 4.5 volt akımda 200ma olarak sınırladık.Şarj akımı sabit 200ma.Hangi noktadan sonra şarj olduğunu anlayıp tampon şarj moduna geçmeliyiz.

BİLİRSHOP dediklerinin tasarımında eksik bir durum yok.Zaten sistemin çektiği akım normal durumda 20 ma ve besleme buna göre çok güçlü.Enerji var iken hem kontrol sistemi hemde şarj sisteminin çektiği akımı besleme karşılıyor.Zaten enerji gittiği andada led sürücüler devreye girip pil üzerinden çalışıcak.Durumların hepsine sistem yetiyor.
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

ete

Şarj akımı 500 ma üzerinde olmalı ve çekilen akım bir süre sonra 200 ma ler seviyesine düşecektir. İşte bu noktada trickle şarj moduna geçersin.
Ete

F®T

Pil şarj olmuşsa bile sürekli 200 ma akım çekermi bu akım düşmezmi?
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

ete

#9
Sonunda bir an gelir akım sıfırlanır ama o noktaya ulaşmamak lazım. Zira pilin şarj altında bozulması o noktalardan başlar. Sürekli şarja bağlı aletlerde pil bozulması bu yüzden oluyor. Sistemin mutlaka şarjı kesmesi gerekir. Trickle şarj da uzun süreli tavsiye edilmez.  200 ma noktasında yapılan trickle şarj pile zarar vermediği söyleniyor. Aksine iç direnç nedeni ile kayıp ettiği akımı geri vererek pili şarjlı tutar. Ama gerçeklerde ortada. Bu pillerin her 6 ayda bir mutlaka boşaltılıp yeniden doldurulması gerekir. Tavsiye edilende tam boşaltma ve tam doldurma şeklinde yarım dolu iken kesinlikle şarj edilmemeli.

Bu arada sıcaklık faktörünüde unutmamak lazım. Sıcaklığın hiç bir zaman 40 dereceyi aşmaması gerekir. Aşarsa pil yine bozulur. İyi şarj aletleri bu 3 parametreyi sürekli kontrol eder. Volt-akım ve sıcaklık.

Ete

F®T

Tamamdır hocam teşekkür ediyorum.İyi çalışmalar.
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

Powered by EzPortal