nicd pilin full şarj voltajı noktasını anlamak?

Başlatan F®T, 04 Mayıs 2016, 19:35:35

F®T

Nicd pili şarj ediyorum.3 pil toplamda 4.54 vdc gibi bir voltajda sabitliyor ve belli bir süreden sonra pil uçlarında voltaj 4.54,4.53,4.52 gibi bir gerileme yapıyor ve bu noktada pil ısınmaya başlıyor.Şarj karekteristiğindede bu olay yaklaşık anlatılıyor.Bu doğru bir şarj mantığımı?
Nasıl bir algoritma ile  pilin voltajının en üst noktaya geldiğini ve artık voltajın geriye doğru düşmeye başladığını anlarız.
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

ete

pil başına 5 mv luk düşme toplamda 15 mv luk düşme yakalayınca şarjı kesmen gerekir. Bu nokta pilin tam şarj olduğu ve artık ısınmaya başlayacağı moktadır.

Ete

F®T

Evet hocam dediğiniz gibi bir voltaj gerilemesi oluyor fakat kaç mv luk bir gerileme var onu tam takip etmedim.Ama gerileme moduna girdiği zaman pilde ısı artışı olmaya başlıyor.
Ete hocam pil şarj voltaj tepe noktası kesin olarak sabit bir noktadamıdır.Yoksa pile göre değişirmi.Ben 4.5 voltu görünce şarjı kesiyorum.Daha sonra pilin tamamen boşalmaması için 4.2 voltta tekrar şarj veriyorum.Bu doğru olan bir harketmi?
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

ete

Aslında bu voltajın geri düşmesi pil başına 10-15mv dolayındadır. Ancak teorik bir bilgi olduğunu düşünüyorum. Gerçekte toplam pil paketinde bu kadar düşme olmuyor yada en azından sıfır km pillerde bu olabiliyor.
NiCad piller çok nanakör pil ben öyle derim. Bir kere ihtiyacından fazla doldur yada voltaj ver o pil hemen o gerilimi yada durumu hafızasına alıyor hafıza efekti diye buna diyyorlar işte. Normal şartlarda bir pil 1,5V ile şarj edilmeli 1,6 ile edersen artık hep 1,6V ve üzerini istiyor. Benim şerj sistemini yaparken yüzlerce pil ile denemeler yapmıştım. Her marka pil farklı davranıyor. Ama tespitim şu idi. Yeni piller Delta-V denilen olaya iyi uyuyorlar. Ama eski piller uymuyor bu sisteme. Özellikle rastgele şarj edilmiş piller hiç uymuyor. Bazılarında voltajın geri gitmesi diye bir şeyde söz konusu olmuyor. Bu nedenle devrem bazı pillerin şarjını kesemiyor idi. Bir diğer noktada verdiğin maksimum şarj voltajına (diyelimki 2 pil şarj ediyorsun ve şarj voltajın 3,2V) bir saat içinde ulaşıyor. Bu noktada bir kaç saat kalabiliyor. İşte kritik nokta burada. Doldu diye şarjı kesersen pil dolmamış oluyor. Kesmez isen mutlaka voltajın geri gitmesini kollaman gerekiyor Yakalayabilirsen doru şarj noktası odur. Bu nedenle ben genellikle toplam paket de 0,1V bile bir düşme olsa şarjı kesiyordum. Bu şekilde sistem nispeten iyi çalışıyor. Tabiiki iyi şarj devresi sıcaklığada bakmalı. Sıcaklığın 45 dereceyi aşması durumunda şarj kesilmeli.

Ete

F®T

Hocam aynı durumları bende yaşıyorum.Şarj noktasını pilvolt ve eskipilvolt olarak aşşağıdaki gibi kodladım.Fakat şöyle bir sorun oluşuyor.Şarj pozisyonu var iken arada bir ne oluyorsa chargedan çıkıyor.Tekrar charge oluyor.Bu koda göre üst noktayı bulması ve düşüşe geçip fark 20 den büyük olunca charge kesilmesi lazım.Ama istikrarsız davranışlar var. :)

IF PILVOLT>ESKIPILVOLT THEN PILVOLT=ESKIPILVOLT

IF ESKIPILVOLT>PILVOLT THEN FARK=ESKIPILVOLT-PILVOLT


IF FARK< 20 THEN
CHARGE=1
ELSE
CHARGE=0
ENDIF
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

ete


Şarj kesildikten sonra tekrar şarj rutinine gitmemeli program.
Hemen Trickle Şarj kısmına atlatıp orada devre kapanıncaya kadar beklemeli.
Belki yeniden başa döndürüyorsundur.

Birde mv düşümünü iyi hesaplamalısın. Volt,ondalık şeklinde olmalı ve bu virgülsüz tamsayı şeklinde kullanılmalı. Protonda float da var gerçi ama hangi derleyici ile çalışıyorsun tam bilmiyorum ama küsürat hesabına dikkat etmelisin.

Ete

F®T

Hocam volt düşümünü ham üzerinden hesaplıyorum.devremde lcd olmadığı için ham adc verisi ile sıkıntı yok.Fakat bu geri dönme olayı sanırım dediğiniz gibi bir durum yaşıyorum.4.58 voltta belli bir süre bekleyip yön aşağı dönüyor.4,40 volttada devreyi kesiyorum.Daha sonraki pozisyonda Damlama şarj giriş çıkış aralığı ne olmalı.
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

ete

Aralık her sn de bir yada her 5 sn de bir olabilir. Bunda süre sorunu olmaz amaç pil kapasitesinin aşağı yukarı %10 unu pile uygulamış olmak ve bu uygulama 1 saat üzerinden hesaplanmalı.
Yani pile 1 saatte %10 luk bir şarj akımı uygulamış olacaksın. Ona göre böl akımını saniyelerde ne kadar süre tatbik edceğini bul. % 10 da kritik değildir %8-10 aralığı söylenir hep.
Ete

F®T

Dediğiniz gibi yaptım.Pil voltajı kaç voltun altına düşerse puls uygulanmalı?
Pillerin tam şarjını sistem 4,58 den geri dönüş yaptıktan sonra  4.4 vdc de kesiyor.Şarj kesilince 4.2vdc ye düşüyor.Bu noktada 4.2 voltun altına düşerse pulse atıyorum.
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

F®T

Ete hocam şarjı kestikten sonra 5 sn bekliyorum ve pil voltajının 4.20 vdc olduğunu görüyorum.Daha sonra dediğiniz gibi 1/5 oranında tricle sarj uyguluyorum.Fakat voltaj 4.2 vdc de kalıyor.Aşağı kayma yok yukarı gidişte yok.Bu noktada sabit oluyor.Burda kalması normal olanımı?
Bu voltajın normalde 4.5 vdc mi olması gerekiyor?
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

ete

Pil normal şartlarda hücre başına 1,2V dur. Böylece 3 lük paket 1,2 x 3=3,6V verir. Dolu pil bu şekildedir. Ancak bu pili 4,5V ile şarj ettiğimiz için hali ile şarj anında yada şarjdan hemen sonra okunan voltaj biraz yüksek görülecektir bu normal.
Trickle şarj Pil akımının 1/10'u kadar olmalıdır. Aksi taktirde pil aşırı şarja maruz kalabilir buda pili bozar.
Diyelimki pil 1000 ma lik. Bunu 10 a bölerseniz 100 ma akım vermek gerekiyor (1 saatte) . Şarj devreniz diyelimki 500 ma akım veriyor. Şarjı 1 saat açık tutarsanız bu akım pile veriliyor. 1 saat=60 dak dır buda 3600 sn eder. Bunu 5 e bölerseniz 720 ms eder. Demekki pile toplam 720 ms şarj akımı vereceksiniz. 720/60=12 ms ederki buda her dakika şarjı 12 ms açıp sonra kapatacaksınız anlamına gelir. Böylece pil gerekli koruma akımını almış olacaktır. Bu akım onun beklemeden kaynaklanan kayıplarını kapatmak içindir. Bu işin süreside çok uzun olmamalı. Uzun süre pil trickle şarj altında bırakılmamalıdır. Yoksa hafıza efecti devreye girip kısa zamanda pili bozacaktır. NiCa pller sorunlu maalesef Dünya yavaş yavaş bu pilleri bırakıyor. Geşecek Li-Ion pillerde. Ne kadar çalışan aletim var ise hepsini Li-İon a çevirdim. Çevirirken hep çıkma Laptop pilleri kullandım. Hurdacılar veya pazarlardan aldığım pillerin çoğu sağlam çıktı. Bozuk olanlar zaten bir iki denemeden sonra kendini belli ediyor. Şarj devreleri yapıp kullanıyorum. Atıl olarak bekleyen Şarjlı matkaplarım hepsi çalışır hale geldiler. Senede 2 defa şarj ediyorum onları 6 ay sonra haa çalışır durumda olduklarıı görüyorum. Çok güzel bir şey bu.
O nedenle tavsiye ederim bırak NiCa pilleri Lityuma geç 3 adet Ni pil yerine 1 adet 1850 3,7V pil kullan hame daha afzla akım alırsın hemde şarj probleminden kurtulursun. Bazen pil boyutu sorun oluyor. Ama artık piyasada her boy Lityum pil mevcut.
Sığdırabildiğin yere telefon bataryalarından koy. Mesela bir kaç Radyonun  içine telefon bataryaları koydum onlarda NiCa pillerden daha randımanlı çalışıyorlar.

Ete

F®T

Mevzuyu anladım hocam.Allah razı olsun.Dediğiniz gibi lion olayı çok iyi.Fakat bu benim seçimim değil.Öyle olması isteniyor.Halbuki ben bir adet 3.7 volt 4400 -18650 önerdim.Ama bazı insanlar sabit fikirli oluyor.Anlatamadım derdimi.Sürede 4 katına çıkıyordu.Hali hazırdaki pil 1100 ma lik.

Faydalı bilgiler olan bir döküman.

http://data.energizer.com/PDFs/charger_appman.pdf
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

Powered by EzPortal