avatar_nurim

Dijital LPG depo göstergesi

Başlatan nurim, 26 Aralık 2011, 04:20:05

nurim

0-90 Ohm sensor



Kolay gelsin
nurim
Kolay Gelsin
nurim

nurim

#1
Arkadaşlar,
Ben biraz daha araştırma ve test yaptıktan sonra yayınlamayı düşünüyordum.Ancak," ETE" talebin çok olduğunu yayınlamamızın daha iyi olacağını söylemesi üzerine devreyi tecrübe edemeden yayınlıyorum.

Araçlarda LPG göstergesi olarak, anahtar ünitesindeki 4 - 5 Led kullanılmaktadır. Yani depo çeyrek depolar halinde izlenebiliyordu. Devremizde bu izleme kademesi 14 bölüme çıkarılmıştır. Ayrıca depodaki yakıt miktarı % oranıylada gösterilmektedir. Bunu anlamıda 50 lik depo 50/100=0.5 bölümler halinde gösterilmiştir.(30 luk depoda 30/100=0.3)
Depo herhangi bir ölçüye göre yapılmamıştır. Depo kapasitelerinin farklı olduğu göz önüne alınarak, bölüm ve % lerle gösterilmiştir.
Yakıt miktarı %20 nin altına inmesi haline LED devamlı yanmaktadır. YAkıt miktarının %10 nun altına inmesi halinde ise LED flaş yapmaktadır.
Depo göstergesi 0-90 Ohm olan tiptendir.
Benim, denemek isteyipte henüz deneyemediğim bazı OP devreleri var. Bunları "ETE" ile deneyip en iyi sonuç için çalışmaya devam edeceğiz.
Bu arada devre ile sizlerinde taleplerini, önerilerini bekliyoruz.
Ekte...ISIS devresi, HEX dosyası verilmiştir.
Kolay gelsin
nurim




Kolay Gelsin
nurim

zoptrik

#2
Benim bildiğim resmini vermiş olduğunuz şamandıra kademeli direnç şeklinde çalışıyor. Hatta bunun için o göstergeyi iptal edip pot koyan vardı dh da:
http://forum.donanimhaber.com/m_11131682/mpage_4/key_/tm.htm
Dikkat ederseniz son mesaj benim ve Yol Bilgisayarı için bir fikrim olduğunu belirtmişim. Bu göstergelerin içini hiç açıp baktınız mı? Eğer pot varsa gerçekten çok mutlu olurum ve bu gün başlarım yol bilgisayarı projesine :D Aslında şamandıranın açığını bulunca bi ölçmek lazım. Ölçersem en kısa vakitte sonuçları bildiririm.
Bir de meraktan soruyorum eğer sakıncası yoksa LM358 burada ne işe yarıyor? Ben daha yeni frekans ölçmek için kullandım. (Hatta siz vermiştiniz devreyi :) )Burada da analog-analog çevirici gibi mi?
Ellerinize sağlık. Merakla bekliyorum.
İyi forumlar...
DEHA; İMKANSIZDA MÜMKÜNÜ GÖREBİLMEK DEMEKTİR.GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK, MEHMETLERDEN BIRINI "FATİH" YAPAR...!

Analogic

#3
Alıntı yapılan: zoptrik - 26 Aralık 2011, 04:59:54
Benim bildiğim resmini vermiş olduğunuz şamandıra kademeli direnç şeklinde çalışıyor. Hatta bunun için o göstergeyi iptal edip pot koyan vardı dh da:
...

O bahsettiğiniz 4 kademeli şamandıralar eskidendi, şimdiki şamandıralar iki uçlu değişken bir direnç gibi çalışıyor. Atıyorum yeni tip 20K'lık şamandıra sensörünün direnci, deponun doluluk oranına göre 0-20k arasında değişiyor. Bu değişken direnci sabit bir dirençle birlikte gerilim bölücü olarak kullanıp, potansiyometre elde edilir. Gerisi adcden bunu okuyup, yazılımla, tankın çalkalanması esnasında filan oluşacak ani dalgalanmaları filtreleyip, litre, km, para vs. gibi istediğiniz formatta ekrana basmaya kalıyor.

Mucit23

Alıntı yapılan: nurim - 26 Aralık 2011, 04:22:54
Arkadaşlar,
Ben biraz daha araştırma ve test yaptıktan sonra yayınlamayı düşünüyordum.Ancak," ETE" talebin çok olduğunu yayınlamamızın daha iyi olacağını söylemesi üzerine devreyi tecrübe edemeden yayınlıyorum.

Araçlarda LPG göstergesi olarak, anahtar ünitesindeki 4 - 5 Led kullanılmaktadır. Yani depo çeyrek depolar halinde izlenebiliyordu. Devremizde bu izleme kademesi 14 bölüme çıkarılmıştır. Ayrıca depodaki yakıt miktarı % oranıylada gösterilmektedir. Bunu anlamıda 50 lik depo 50/100=0.5 bölümler halinde gösterilmiştir.(30 luk depoda 30/100=0.3)
Depo herhangi bir ölçüye göre yapılmamıştır. Depo kapasitelerinin farklı olduğu göz önüne alınarak, bölüm ve % lerle gösterilmiştir.
Yakıt miktarı %20 nin altına inmesi haline LED devamlı yanmaktadır. YAkıt miktarının %10 nun altına inmesi halinde ise LED flaş yapmaktadır.
Depo göstergesi 0-90 Ohm olan tiptendir.
Benim, denemek isteyipte henüz deneyemediğim bazı OP devreleri var. Bunları "ETE" ile deneyip en iyi sonuç için çalışmaya devam edeceğiz.
Bu arada devre ile sizlerinde taleplerini, önerilerini bekliyoruz.
Ekte...ISIS devresi, HEX dosyası verilmiştir.
Kolay gelsin
nurim





@Nurim; Çalışman için Teşekkür Ederim. Burada opamp kullanmandaki amaç nedir. Daha doğrusu opampın oradaki işlevi nedir. Neden potun orta ucunu direk pice girmedin. Kullandığın şamandıra iki uclumuydu?
Bir ulusu yok etmenin En iyi yolu o ulusun dilini yok etmektir.

www.arectron.com/

ete

Şamandra da yer alan direnç 90 ohm değerinde ve yalnızca 2 uçludur. Bildiğiniz bir pot gibi değil.
2 uçlu bir ayarlı direnci nasıl ADC girişine bağlarsınız bir düşünün bakalım?

Şemaya dikkat ederseniz Şamandra girişi şeklinde bir açıklama koyulmuş ve iki uç A ve B harfleri ile isimlendirilerek opam girişine bağlanmış.

Ete

zoptrik

Çok sevindim. Benim şamandıra da aynı tipten. Eğer bu şekilde depoyu ölçme şansımız olursa tekerin herhangi bir yerine yerleştirdiğimiz hall sensörle yol bilgisayaı yapılabilir. Aslında anlık ölçüm için LPG debimetrelerini de araştırmıştım fakat o beni çok aştı. Geneli büyük projeler için üretilmiş küçük projeler için üretilen basit bir prototipini bulamadım.
Başlık için çok teşekkür ederim. Mükemmel oldu. Teşekkürler
iyi forumlar...
DEHA; İMKANSIZDA MÜMKÜNÜ GÖREBİLMEK DEMEKTİR.GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK, MEHMETLERDEN BIRINI "FATİH" YAPAR...!

F®T

#7
hocam bu şekil yeterli geliyor bir bakın isterseniz.opamp kullanmadan maliyeti düşük.
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

Analogic

Alıntı yapılan: Analogic - 26 Aralık 2011, 10:36:42
Bu değişken direnci sabit bir dirençle birlikte gerilim bölücü olarak kullanıp, potansiyometre elde edilir. Gerisi adcden bunu okuyup, ... istediğiniz formatta ekrana basmaya kalıyor.

nurim

#9
Genel açıklama yaparsam...
1-Opamp olmadan %0 ve %100 kademelerini ekranda doğru okuyamazsınız.Daha başka bir ifadeyle şamandıranın tam karşılığını ekranda okuyamazsınız. (potun % ile ekranın % sini karşılaştırın) Özellilkle boş konumda (%0)değişik değerler gösterir. Şemada opampı silip şamandırayı sıfırlayın bakalım ne okuyacaksınız?....
2-LPG tanklarında gösterge depo üzerindedir. Ve bu gösterge depodaki şamandıraya doğrudan bağlı değildir. Aradaki hareket iletişimi mıknatısla yapılmaktadır.(Ben farklı bir uygulama görmedim.)
Bu göstergenin iki kablosu vardır. Birisi şase diğeri canlı uçtur. Canlı uç ile (Anahtardaki)LED göstergeler çalıştırılmaktadır. Bizde burada aynı ucları kullarak 0-90 ohm arası değişikliği ekrana taşıyarak yakıt miktarını dijitaj olarak izliyoruz.

Örnek........



Daha öncede söylediğim gibi devreyi araçta deneme fırsatım olmadı. Deneyen arkadaşlar tecrübelerini burada paylaşırlarsa hepimiz yararlanırız.

Kolay gelsin
nurim
Kolay Gelsin
nurim

zoptrik

Belki yakın vakitte devreyi düzemem fakat ilk fırsatta tüp dolumu esnasında göstergenin arasındaki direnci ölçeceğim. sonuçları bildiririm.
iyi forumlar...
DEHA; İMKANSIZDA MÜMKÜNÜ GÖREBİLMEK DEMEKTİR.GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK, MEHMETLERDEN BIRINI "FATİH" YAPAR...!

salaman32

peki benzine geçiş kısmı nasıl olucak

F®T

#12
Alıntı yapılan: nurim - 27 Aralık 2011, 01:08:29
Genel açıklama yaparsam...
1-Opamp olmadan %0 ve %100 kademelerini ekranda doğru okuyamazsınız.Daha başka bir ifadeyle şamandıranın tam karşılığını ekranda okuyamazsınız. (potun % ile ekranın % sini karşılaştırın) Özellilkle boş konumda (%0)değişik değerler gösterir. Şemada opampı silip şamandırayı sıfırlayın bakalım ne okuyacaksınız?....

bence aynı oluyor. yukarda şemada verdim.opamp çıkışına voltmetre bağlayıp potun 0-100 arası hareketinde opamp çıkışı adc girişi  0-0,42 volt olarak hareket ediyor.aynı voltaj 0-0,42 volt sabit dirençlede oluşuyor değişen bişi bence yok.isterseniz bir inceleyin.
"Hakk" şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

Analogic

Gerilim bölücü çıkışındaki değişken gerilime, önce 10k ile akım sınırlaması yapılmış, daha sonra opampı buffer olarak kullanıp akımı zayıflatılmış sinyalin akımı tekrar kuvvetlendirilmiş. Opamp kullanmanın devreye bir artısı yok gibi birşey. Aksine fazladan farklı bir besleme voltajı istemesi, pcbyi büyütmesi, ek masraf vs. gibi külfetleri var. Gerilim bölücüde sabit direnç 1k kullanılır ve akım sınırlama direnci (10k) kısa devre edilip, opamp yerine direkt adc girişine verilerek, daha sade bir devre elde edilebilir, Eğer minimum yada maksimum değerlerde sapma olursa, yazılımla kalibre edilebilir, voltajda kararsızlık yada dalgalanma olursa da, 1k olan sabit direnç adc girişine daha fazla akım sağlayabilecek şekilde biraz küçültülebilir, filtre için ufak bir kondansatör ilave edilebilir vs. Ayrıca burada adc girişine giren voltajın kararsız olması adc girişine verilen akımın çok aşırı zayıf olmasından olabilir, opampın burada dalgalanan gerilimi filtre etmek gibi bir kullanımı yok zaten. ayrıca, geçtiğimiz günlerde paylaşılan median filtre vb. filtreler de bu devreye uygulanabilir.

nurim

#14
Opampı devrede , daha önceki deneyimlerime dayanarak faydalı bulduğum için kullanmıştım. Araç devrelerinde doğrudan PIC'e bağladığım girişlerde bir çok sorunlar yaşamışdım. Ayrıca opampın giriş empedansının büyüklüğü nedeniylede değişen direnç, voltaj gibi değerleri bozmadan aktardığı için benim tercihimdir.

Opampsız sadece dirençle devre çalışmazmı? çalışır elbette. Burada iki noktaya dikkatinizi çekmek isterim. 5v1 zener pic girişini koruma amaçlıdır.2K7 ayarlı direnç ise kalibrasyon içindir. Daha öncede söylediğim gibi devre denenmediği gibi, sadece bir tasarımdır. Konu hakkında fikirlerimizi paylaşırsak istenilen sonucu elde ederiz. Çünki benim bazı tereddütlerim var. Ben bu göstergenin araç devresinde her hangi bir değişiklik yapmadan doğrudan kullanılabilmesini isterim.(A noktasından Esas devreye paralell gibi)

OPAMP olmadan devrenini yeni hali



Devreye ait dosyalar ektedir.

Kolay gelsin
nurim

Kolay Gelsin
nurim

Powered by EzPortal