avatar_nurim

Dijital LPG depo göstergesi

Başlatan nurim, 26 Aralık 2011, 04:20:05

3mZ

Alıntı yapılan: ete - 01 Mayıs 2012, 22:28:56
Bu sesili uyarı sistemi hem pahalıya mal olur hem kocamanbir plaka olur hemde bazı mahsurları var.
Birinicisi ses ikazınıbirkaç defa tekrar etmeli oda insanı rahatsız eder. Bir defa söylese oda olmaz.Radyonun sesi açık ise ses arada kaynar gider. Bu durumda en ideali  mevcut Benzin göstergesini gaz kullanılıdığı zaman gaz göstergesi olarak kullanmak bence. Bu konu üzerinde kafa yormaktayım. Benzin göstergelerini araştırıyorum. tanıdıklarımdan çıkma göstergeler buldum. Şimdiye kadar gördüğüm iki çeşit sistem var birisi direk voltaja göre ibre bir değer gösteriyor. Direk ibreli voltmetre gibi çalışıyor. İkincisinde yine voltaja göre bir değer gösteriyor ama bimetal bir parçayı ısıtarak bükülmesine ve böylece ibrenin sapmasına sebep oluyor. Fazla akımçektiği içinbu kötü bir sistem bence.
Anlayacağınız bu sistemi voltmetre tipi göstergesi olan araçlara kolaylıkla yapabilirm. Seçimi Benzin==Gaz seçimini yapan switch yapar. Ama her araç için ayrı uğraşmak gerekiki buda işin kötü yanı.

Ete

Ete Hocam,

    Benim kullandığım aracın orjinal yol bilgisayarında araca ilk binip marşı bir kademe çevirdiğinizde eğer yakıt seviyesi düşük ise ekranda yakıt seviyesi düşük ve bunla beraber hoş bir buzzer tonu alıyorum. marşı çevirip çalıştırdıktan sonra bir dahada uyarıyı almıyorum kullandığım dizeldir sadece fikir vermek için söyledim.

3M

nurim

Alıntı yapılan: wisdom_rs232 - 12 Mayıs 2012, 20:11:45
nurim kardeş senin hexin analog değerlerin terslenmiş halini atabilirmisn zahmet olmazzsa.... 0.42 v geldiğinde depo boş diyecek.

wisdom

Sağolsun "ete" halletmiş bende iletiyorum.
Kolay Gelsin
nurim

wisdom_rs232

teşekkürler elinize sağlık. bende karaladım ufaktan bişiler.

Hattuşa

#123
s.a.
arkadaşlar bu lpg göstergesinin hassas ölçümünü yapmak için silindirik deponun şekline göre bir hacim hesaplaması yapmak gerekiyor, bunu en basit nasıl yapabiliriz?
elimizde silindirin çapı ve yarıçapı var,
yani çapı ;
okuttuğumuz max. adc değerinin min. adc değerinden çıkarılması ile silindirin çapını belirleyebiliriz.
bu bilgi ile bu silindirin hacmini nasıl hesaplarız. matematiğine güvenen arkadaşlar yokmu?konuya bir el atsa  ;D  ;D  ;D

ete

Bir deli kuyuya taş atmış kırk akıllı çıkartamamış derler doğru bir laf.
Adamın birisi bu şekli depo ile ilgili olarak yayınlamış ve benzer ifadeler kullanarak depo içindeki yakıt miktarını hesapladığını  yada hesaplayacağını yazmış.
Ama ne yazıkki bunun pek imkanı yok. nedeni ise çok kısa bir şekilde açıklanabiliyor. Yakıt sensörü zaten lineer olsa bu hacmı hesaplamaya gerek yok. O halde lineer olmayan bir sensör sonucuna göre depo içindeki yakıt miktarını nasıl hesaplayap sonucu lineer hale getirebilirsinki imkansız bir şey.
Bu nedenle bu şekildeki uydurmalara pek kulak asmayınız.  Silindirik depolar yatay konumda durdukları için deponun doluluk oranına bağlı olarak yakıt miktarı göstergeside yakıt harcandıkça bazen hızlı ilerleyecek bazende yavaş. Depo yarım dolu iken en yavaş ilerleme olacaktır. Yarım deponun üzeri ve altında ise ilerleme hızı artacaktır. Sonuçta size depodaki yakıt miktarının ne kadar olduğu lazım ise bu tür şeylere kafa takmamak lazım. Gazın bittiğini bilin yada deponun dolduğunu bilin gerisi çok önemli değil. Dünyada hiç bir şey mükemmel değil. Bu işi mükemmel yapabilmek için epeyce para harcamak lazım . O zamanda değmez bu masrafa denilecektir elbette.

Bu sistemin doğru çalışabilmesi için depoyu boşaltıp birer litre ilave ederek ADC nin verdiği değerleri bir tablo haline getirmek ve bunuda programa bir lookup tablosu şeklinde yerleştirmek gerekiyor. Sonra adc den okunan değere karşılık gelen depo litre miktarı tablodan okunup ekrana verilmesi gerekir. Ancak bu şekilde lineer bir çalışma yapılabilirki bunda da hiç hesaplama yoktur. Diğerleri hep hikaye.

Ete

Hattuşa

@ete hocam
sözlerinizde haklısınız, elbette ki silindirik bir depodan ölçüm hatasız olamaz, ayrıca ölçen sensörde tam lineer değil, amacımız 0 hatayı yakalamak değil, doğruya bir adım daha yakın olma adına söylemiştim.zira depo içerisindeki likit petrol gazı yani sıvı yakıt ve bu sıvı ile birlikte depo genellikle hareket halindeki bir araç ve yolların eğimi vs çok etken var bunun farkındayız.
hocam herneyse şu depo ve lookup tablosu derken ben sensörü ve ön göstergeyi masa başında çalıştırdım ve ledleri sensörün hareket kaabiliyetine göre yakıp söndürüyorum. yani bir araçta kurulmuş gibi ve depoda gaz varmış gibi ölçümler aldım. bu ölçümler ne kadar işe yarar bilemiyorum.

nurim

Depodaki yakıt miktarını hassas öiçme yada tam ölçme başlıklarla bir çok arkadaşımız değişik yazılar yazmaktadır. Bunun nasıl yapılacağı hakkında da tartışmalar yapılmaktadır. Üstelik bunların hemen hepside silindirik depo üzerine yapılmaktadır.
Şimdi "ete"nin dediği gibi bu kuyuya bir taşta ben atayım. LPG deposu simit depo tipindeyse bu hesap nasıl yapılacak?

Konuyu tartışan arkadaşların kaçının aracında LPG sistemi takılı? Montajında neler yapıldığının ne kadar farkındalar?
Bunları şunun için söylüyorum. Mesela, Multivalf (MULTİ VALF : Depoda 27 bar basınç oluştuğunda 24 bar basınca düşene kadar tahliye eden,lpg tankının dolumunu %80 kesen, depo sensörününde üzerinde bulunduğu bölüm) 30 derece açıylamı monte edildi, yoksa bagajdan rahatça erişilmesi için rastgelemi monte edildi?
Diyelimki 25 derece ile monte edildi. Şamandıra bu 5 derecelik hata nedeniyle, normalden daha fazla doluluk gösterecektir. Yada 35 derecede takılmışsa daha az yakıt gösterecektir.Şamandıranın montajında boş depo konumunda şamandıra tam dibe inebiliyormu? Yada tam tersine dolu depoda, maksimum seviyesinde olan şamandıra ile yakıtın(SIVI) seviyesi aynımı, yoksa yakıt dahada yukarı çıkıyormu? Aralarında direk iletişim olmayan (mıknatıslı) şamandıra ve göstergenin uyumu tam mı? Depodaki sıvı yakıt azaldıkça , artan gaz yakıt miktarını hesaba nasıl dahil edebiliriz......vb.
Bütün bu yazdıklarımı birebir yaşayan birisi olarak söylüyorum. Bu konuda elimde yüzlerce döküman ( değişik markalardaki araçların montajlarına ait) var. Yerli yabancı bir çok marka LPG sisteminin montajlarınıda biliyorum. Kimlerin bu sistemleri nasıl monte ettiklerinide biliyorum. Bütün bunlara ilaveten bilinmesi gereken en önemli detayların başında mevcut donanımla bu hassas ölçüm işinin ne kadar yapılacağını bilmekte yarar olduğu kanaatindeyim. Ne şamandıra, nede gösterge istenilen hassasiyette ölçüm yapamaz. Zaten orjinal LED göstergelerde depodaki yakıtın ne kadar olduğunu yaklaşık beş konumla gösterir. Boş, 1/4, 1/2, 3/4, 4/4 gibi. Ancak buraki gösterge hesabını lineer olarak kabul edemeyiz. Yani 1/2 depo = 2x 1/4 depo değildir. 1/4 (çeyrek depo) 10Lt. ise 1/2 (yarım depo) 20 Lt. olması gerekirken 30 Lt.dir. Bu sonuçta zaten tüm bu tartışmaların ana sebebidir.
Bu sebeplerde bu hassas ölçüm tartışması bana fazla anlamlı gelmiyor. Orjinal göstergelerin hemen hemen tümü depodaki yakıtın litre cinsinden ölçümünü yapmak yerine (yaklaşık) dolu-yarı-boş konumunu ifade edecek şekilde tasarlanmıştır.

Ölçme işini hassas olarak yapamadıktan sonra gösterme işini nasıl hassas yapabiliriz?

Araçlarda kullanılan depolardan örmekler ve şamandıra




Dilerim ALLAHTAN kimsenin başına böyle bir şey gelmez....



Arkadaşlar LPG konusunda bilinmesi gereken en önemli bilgileri ekte size vermeyi yararlı gördüğüm için ekliyorum.
Ayrıca verdiğim bu adreslerdeki bilgilerde yararlı olacaktır.
http://www.mmo.org.tr/resimler/dosya_ekler/f3caca5ae5c68f7_ek.pdf?tipi=68&turu=X&sube=7
http://www.mmo.org.tr/resimler/dosya_ekler/961593da3d62977_ek.pdf
Kolay Gelsin
nurim

quattro

selamlar aracımdaki led'li sistem lpg seviye göstergesinin 10 senesini doldurupda tank ve şamandıranın farklı marka ile değişitirilmesi sonucunda çalışmaması üzerine nurim beyin yaptığı dijital göstergeyi yapmak istiyorum fakat benim aracımdaki sensör 20k değerine sahip bunu nasıl kalibre edebilirim ve nurim beyin yaptığı op-amp 'lı ve op-amp kullanılmadan yapılan iki çeşit devre var hangisi daga stabil çalışır? sormak istediğim diğer soru ise ben şamandıra üzerinde ki 20k lık sensörü ohmmetre ile ölçtüğümde 19.84 gibi bir değer okudum fakat depo seviyesi yarıya yakındı ölçümüm mü yanlış yoksa sensör mü? (sensörü üzerindeki soketi çıkartıp direk ohmmetre ile ölçtüm)

ete

Bu soruya Nurim daha iyi cevap verebilir sanırım. Ama bildiğim kadarı ile şamandra sistemi depoya göre uygun olmalıdır. Üstelik Nurim'in dediği gibi şamandıra montajı bile önem kazanmaktadır. Doğru açı ile yerleştirilmeyen şamandıranın doğru direnç göstermesi beklenemez. İşe bnece oradan başlamalısın.

Devreye gelince 20K için devrede tadilat yapmak gerekir. 20K için şema verildimi hatırlayamadım.
Ama ben bir şema vereyim ona uygun devrenizi yapın çalışır.

Ete

quattro

ete hocam ilginiz için çok teşekkür ederim.deponun konumu anladığım kadarı ile %90 düzgün konumda bu resistive sensör diye geçen 2 uçlu sensörün ayrı bir ölçme tekniği varmıdır ( devreden bağımsız ) ben ortalama %50 konumunda ilen ölçüyorum depo üzerinde 19k veriyor bunun ortalama 10k vermesi gerekmez mi? bunu ölçmemdeki sebep ise sadece devreyi kurmadan elimdeki malzemenin sağlamlık kontrolü.devre isis ortamında gayet güzel çalışıyor hassasiyeti benim için çok önemli değil çünkü mevcut ledli sistemimde yok.

ete

Aldığın ölçüm değeri şamandıra konumunun yanlış olduğunu gösteriyor.
Ya depon boş iken bir daha ölçeceksin yada şamandırayı söküp yeniden monte edeceksin.
Belkide 20K lık sensörde bozuktur. Sonuç olarak depon %50 dolu olduğundan eminsen okuduğun değer yanlış bence.

Sensörün 2 ucu olması gerek. Dolayısıyla ölçüm uçların bunlar oluyor. Başkada ölçüm ucu olmadığına göre alternatifinde yok demektir.

Ete

Erata

Benim bildigim lpg tank şamandıra sisteminde ayarlı reosta tipi bir direnc yok

sadece 5 direncli  (komitator misali)  5 bölgede ölcüm yapıyor   tank dolulugu %20 lik gibi adımlarla ölcülüyordur

birde emniyet açısından şamandıralar depo %80 dolu olacak şekilde ayarlanıyormuş 

o yüzden belli bir bölgede hep aynı diren görülür  Quatronun  ölçümüde bunu destekliyor gibi


quattro

haklısınız ete hocam haklısınız ben sensörü yuvadan söküp ölçmeyi deneyim mekanik olarak ibre doğru çalışıyor ama değerler yanlış geldi banada.bu arada sizin vermiş olduğunuz şemada benim sadece sensörden pic'e kadar olan bölüme bakmam gerekiyor değil mi? sayın erata sizin dediğiniz şamandıra sistemleri yeni geçilen multivalflerden sonra kalmadı.bu yeni nesil şamandıra sensörleri bellirli değerlerde ayarlı dirençler şeklinde bir sistem.

ete

Reosta tipi direnç yok ama sabit dirençler seri bağlanarak bir sabit direnç oluşturulmuş ve dirençlerin birleşme noktalarına pad koyularak bir gezinme ucunun bu birleşme noktalarını gezinmesi sağlanmış. Böylece şamandıra konumuna göre B ucu gezinerek A ile B arasında değişken bir direnç okunmasını sağlamaktadır.
Hal böyle olunca %50 si dolu olan depoda nasıl olurda neredeyse sensör direncinin %90'ı okunabilir. Bu nedenle ya şamandıra konumu yanlış, ya sensör 20 K lık değil yada sensör bozuk. Başkada bir alternatif göremiyorum.

Ete

Erata





Multivalfler kendi aralarında A ve B tipi olmak üzere ikiye ayrılırlar: A tipi multivalflerde 25 atmosferik tahliye valfi bulunur. B tipi multivalflerde tahliye valfi bulunmaz.

Multivalfler aşağıdaki fonksiyonları yerine getiren bir mekanik yapıdan oluşur.

Doldurma: yakıt alma sırasında, yakıt pompasından geçen LPG multivalftden geçer iyi bir multivalf, uzun bir dolum süresini önlemek için LPG'nin geçişine fazla direnç göstermemelidir.

Dolum limiti: Mevcut standartlar ve güvenlik nedeniyle, depo kapasitesinin % 80'nin den fazla doldurulmamalıdır. Kalan % 20'lik bölüm LPG buharıyla doludur. Böylece sıcaklıktaki bir artışla birlikte tank içindeki sıvının genleşerek bütün hacmi doldurmaması sağlanır. Dolum işlemini doğru noktada kesebilmek için, multivalf'e bağlı bulunan şamandıra maksimum seviyeye ulaşıldığında LPG akışını kesebilecek şekilde donatılmıştır.

Seviyeölçer: Tank içerisindeki LPG' nin seviye ölçme işlemi iki mıknatısla yapılmaktadır. Bu mıknatıslardan biri tankın içinde olup, şamandıraya bağlı cihazlarla birleşiktir, ikincisi ise deponun dışında olup göstergeye bağlıdır. Gösterge kadranı genellikle dörde ayrılmıştır ve bir bölmede rezerv için mevcuttur. LPG seviyesinin kolay okunması ve şoför mailinde görülebilmesi için, multivalf uygun elektronik dönüştürücülere bağlanabilir. Bu dönüştürücüler, yakıt seviyesini sürücüye uyarı ışıkları veya başka analog sistemler aracılığıyla gösterir.


kaynak : http://www.obitet.gazi.edu.tr/obitet/lpg/lpg3.htm


.

Powered by EzPortal